Banner2

OSOBY

Giemski Aleksander

Dane

Imię

Aleksander

Nazwisko

Giemski

Biografia

Giemski Aleksander - śpiewak (bas - baryton).

 

Solista-śpiewak (bas - baryton). „Kresowiak z pochodzenia, energetyk z wykształcenia, artysta z powołania”. Współpracował  z dyr. A. Szwalbe, podczas budowy gmachu Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W latach 1956-1977 związany z bydgoską sceną operową. Karierę rozpoczynał w Zespole Pieśni i Tańca Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Potem związał się ze Studiem Operowym w Bydgoszczy, gdzie zdobył uprawnienia  artysty-śpiewaka.

W repertuarze operowym debiutował jako Bartłomiej w Verbum nobile S. Moniuszki (1956). Jego pierwszą rolą operetkową był Hrabia w Baronie cygańskim (1957). Wykonywał na bydgoskiej scenie partie takie jak: Książę Gremin w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (1962), Zuniga w Carmen G. Bizeta (1965), Wielki Inkwizytor w Don Carlosie G. Verdiego (1972) Lindorf w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha (1959), Bonza w Madame Butterfly G. Pucciniego (1961), Don Magnifico w Kopciuszku G. Rossiniego (1967), Hrabia Luna w Trubadurze G. Verdiego (1973). Jako Bramin w Lakmé L. Delibesa (1959) wyróżniał się walorami wokalnymi i aktorskimi w spektaklu Widma S. Moniuszki (1962) jako Guślarz. Do znaczących ról Giemskiego zaliczyć trzeba jeszcze: Mefista w Fauście Ch. Gounoda (1960), Kapłana w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta (1971), Basilia w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego i Alfia w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego (1972). Odchodząc z opery żegnał się rolą Kniazia Igora w słynnym dziele A. Borodina (1975).

 

Zob. Z. Pruss, Giemski Aleksander [hasło] w: Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.

Instytucje

Atrybuty

Ilość powiązanych elementów: 1

Newsletter

Logo_am

Um_bydgoszcz

Fundacja_konsonans

Projekt współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz

Copyright © 2000-2013 Akademia Muzyczna w Bydgoszczy Muzyczne Archiwum Pomorza i Kujaw