Imię
Lidia
Nazwisko
Brzezińska-Zielińska
Biografia
Brzezińska-Zielińska Lidia - śpiewaczka (sopran)
Śpiewaczka (sopran). Solistka Studia Operowego i Państwowego Teatru Muzycznego Opery i Operetki w Bydgoszczy w latach 1956 – 1968. Uczyła się śpiewu w Średniej Szkole Muzycznej u prof. F. Krysiewiczowej, a następnie przez dwa lata u Adi Sari w Warszawie. Jeszcze jako uczennica wystąpiła w Konkursie Śpiewu Operowego (1949), zdobyła wyróżnienie i w gronie innych laureatów wzięła udział w „Wieczorze Operowym”, gdzie zaśpiewała m. in. Giovanni w „Rigoletcie” G.Verdiego. W powstałym w Bydgoszczy Teatrze Młodego Widza występuje w charakterze śpiewającej „Pszczółki” w przedstawieniu sztuki F.A.Cruka (Feliksa Kłodzińskiego) „Wyrok krasnoludka Pawła” w którym wokalnie wspierały ją Regina Stecewicz i Barbara Paprocka. Występuje w licznych koncertach estradowych, akademiach i wieczornicach. Przy akompaniamencie Alojzego Drzewieckiego i w duecie ze Stefanem Kłosińskim wykonuje utwory kompozytorów radzieckich, a w 1953 r. – z okazji 5-lecia Zespołu Śpiewaczego „Echo Leśne” wykonuje z towarzyszeniem Edmunda Lubiatowskiego pieśni St. Moniuszki i występuje w „Suicie Kujawskiej” F. Dąbrowskiego. Rozpoczyna współpracę z Polskim Radiem i Filharmonia Pomorską. Z orkiestrą Rozgłośni Bydgoskiej PR pod dyrekcja Arnolda Rezlera dokonuje kilku archiwalnych nagrań, a przy akompaniamencie Tadeusza Kurczewskiego i Grzegorza Kardasia występuje z recitalami w programach lokalnych i ogólnopolskich. Zatrudniona przez powstałą Filharmonie Pomorską, daje liczne audycje szkolne i występuje jako solistka w koncertach symfonicznych. Od roli Zosi we „Flisie” i Zuzi w „Verbum nobile” St. Moniuszki (1956) w powstałym w Bydgoszczy Studio Operowym zaczęła się jej operowa, solistyczna kariera. w ciągu 12 lat zaśpiewała na bydgoskiej scenie wiele znaczących partii operowych i wystąpiła w licznych operetkach. Była Hanną w „Strasznym Dworze” St. Moniuszki (1958), Antonią w „Opowieściach Hoffmanna” J.Offenbacha (1959), Elen i Rosą w „akme” L. Delibesa (1959), Małgorzatą w „Fauście” Ch. Gounoda (1960),a w „Halce” St. Moniuszki (1961). Kreowała postać Micaeli w „Carmen” G. Bizeta (1964), Giovanny w w „Rigolecie”G. Verdiego (1967), Suky Twory w „Operze żebraczej” B. Brittena (1968). Jej role operetkowe to: Arsena i Saffi w „Baronie Cygańskicm” J. Straussa (1957), Kupido i Minerwa w „Orfeuszu w piekle” J. Offenbacha (1958), Metella w „Życiu paryskim” J. Offenbacha (1960), Adela w „Zemście nietoperza” J. Straussa (1961), Anhilda w „Księżniczce czardasza” I. Kalmana (1968). w premierze Bydgoskiej Komedii Muzycznej F.Herve „Nitouche” (1958) zagrała role Karyny. Jako solistka występowała w repertuarze pieśniarskim, popularnym i operowo-operetkowym, współpracowała z Estradą Bydgoską, Poznańska i Olsztyńską. Po zakończeniu kariery wokalnej pozostała w operze bydgoskiej, pełniąc funkcję inspicjenta. Od 1950 r. (po wyjściu za mąż) używa podwójnego nazwiska: Brzezińska-Zielińska. Nie przestaje żyć teatrem i sztuką nawet na zasłużonej emeryturze. Pilnie uczęszcza na zebrania Bydgoskiego Towarzystwa Muzycznego i Klubu Seniora „Cyganeria”.
Wg. Zdzisław Pruss, Brzezińska-Zielińska Lidia, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.