Imię
Adam
Nazwisko
Pałka
Miejsce urodzenia
Kraków
Biografia
Pałka Adam - dyrygent, chórmistrz.
Urodzony 6 października 1937 r w Krakowie. Był absolwentem dyrygentury w klasie wybitnego mistrza Henryka Czyża w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (1968). W latach 1968-1974 pracował jako kierownik chóru PRiTV w Krakowie, a w latach 1970-1977 w Filharmonii Krakowskiej. W latach 1977-1978 był kierownikiem muzycznym Opery Wrocławskiej. Prowadził w tym czasie, jako dyrygent, koncerty oratoryjne i symfoniczne na krajowych i zagranicznych estradach. Przygotował m in. chór opery w teatrze w Marsylii do wystawienia na tamtejszej scenie opery K. Pendereckiego „Diabły z Loudun”. Od 1 kwietnia 1979 r. do 31 sierpnia 1981 r. A. Pałka pełnił funkcję dyrektora i kierownika artystycznego bydgoskiej opery. Po krótkim pobycie (dwuletnim) przeniósł się do Poznania, a potem do Warszawy (Teatr Wielki). Za jego kadencji bydgoska opera wystawiła dwie premiery baletowe dla dzieci: „Pinokio” J. Szajny-Lewandowskiej, „Piotrusia i Wilka” S. Prokofiewa i „Bardzo śpiącą królewnę” A. Blocha (śpiewaną). Ponadto opery: „Wesele Figara” W.A. Mozarta (po raz pierwszy na bydgoskiej scenie), „Eugeniusza Oniegina” P. Czajkowskiego, „Halkę” S. Moniuszki i „Barona cygańskiego” J. Straussa. We wrześniu 1980 r. pracownicy bydgoskiej opery powołali w instytucji Komitet Założycielski Niezależnych Związków Zawodowych „Solidarność”. W listopadzie 1980 r. Adam Pałka (jeden ze współorganizatorów tego związku), przytłoczony nadmiarem obowiązków, wystąpił do wojewody bydgoskiego z propozycją rozdzielenia funkcji dyrektora i kierownika artystycznego. Z dniem 1 marca 1981 r. wojewoda bydgoski powołał Alicję Weber na stanowisko dyrektora naczelnego bydgoskiej opery, zaś Adamowi Pałce powierzono funkcję kierownika artystycznego. Ponieważ sprawy natury politycznej zaczęły przeważać nad artystycznymi A. Pałka złożył rezygnację z funkcji kierownika artystycznego i przeniósł się do Teatru Wielkiego w Poznaniu.
wg Alicja Weber, Pałka Adam, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.