Imię
Ryszard
Nazwisko
Smęda
Biografia
Smęda Ryszard - śpiewak (bas)
Bas, solista Opery Nova. Urodził się na Warmii k. Bartoszyc. W wieku 17 lat podjął naukę w szkole muzycznej w Olsztynie. W klasie maturalnej wziął udział w Konkursie Piosenki Radzickiej w Zielonej Górze. Został laureatem tego konkursu. Przewodniczący jury konkursu, którym okazał się rektor warszawskiej Wyższej Szkoły Muzycznej, zaproponował młodemu laureatowi dalsze kształcenie na Wydziale Wokalnym tej uczelni. Po pozytywnie zdanych egzaminach R. Smęda został studentem warszawskiej szkoły. Po ukończeniu studiów R. Smęda nie chciał zostać w Warszawie. Przyjechał do Bydgoszczy i po pozytywnym przesłuchaniu został przyjęty do opery (1976). Tutaj zadebiutował na scenie w roli chana połowieckiego Kończaka w operze „Kniaź Igor” A. Borodina. Debiut okazał się, pod względem wokalnym i aktorskim znakomity. Nie pozostał jednak w bydgoskiej operze. Wyjechał na kilka lat do teatrów operowych w Gdańsku i Krakowie. Do ważniejszych dokonań artystycznych R. Smędy z tego okresu zaliczyć należy m.in. role: Zbigniewa i Skułoby w „Strasznym Dworze” i Dziemby w „Halce” S. Moniuszki, sierżanta Zunigi w „Carmen” G. Bizeta, Figara w „Weselu Figara” W.A. Mozarta, Zakrystiana w „Tosce”
G. Pucciniego. Nabywszy doświadczenia scenicznego, młody śpiewak wrócił do Bydgoszczy (1982) i tutaj pozostał. Nie było przedstawienia premierowego w bydgoskiej operze w latach 80., w którym R. Smęda nie zaistniałby, prezentując piękną barwę swego basowego głosu i dobre, dynamiczne aktorstwo. Posiada dużą vis comica, oklaskiwaną wielokrotnie przez bydgoską publiczność, której był ulubieńcem. Świetnie kreował rolę dyrektora więzienia Franka w operetce „Zemsta nietoperza” J. Straussa jak i dużą rolę Tewje mleczarza w „Skrzypku na dachu” J. Bocka czy też ojca Alfreda Doolittle w musicalu „My Fair Lady” F. Loewe. Był przekomicznym Magnifico w operze „Kopciuszek” G. Rossiniego, rubasznym Falstaffem w „Wesołych kumoszkach z Windsoru” O. Nicolaia. Śpiewał także z dużym powodzeniem poważne role operowe, jak np. Dalanda w „Holendrze tułaczu” R. Wagnera, Księcia Gremina w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego, Faraona i Ramfisa w „Aidzie” G. Verdiego, Leporella w „Don Giovannim” W.A. Mozarta… Za liczne kreacje sceniczne R. Smęda nagradzany był dwukrotnie „Złotymi Maskami” w plebiscytach publiczności bydgoskiej. Bywa czasami, poza funkcją solisty w Operze Nova, asystentem reżysera, np. Ryszarda Peryta przy realizacji premiery „Nabucco” G. Verdiego (1995).
wg Alicja Weber, Smęda Ryszard, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.