Imię
Jerzy
Nazwisko
Dubrowiński
Biografia
Kompozytor, pedagog, twórca Studia Nagrań Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Ukończył studia na Wydziale Nauczycielsko-Instruktorskim (1954) oraz Wydziale Teorii Muzyki i Kompozycji (1961) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Sopocie. Najbardziej sprzyjający czas jego pracy twórczej przypadł na lata 60 i 70. W późniejszych latach zawiesił komponowanie ze względu na intensywną działalność pedagogiczną oraz liczne obowiązki związane z pracą w Studiu Nagrań Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Do tworzenia wrócił dopiero w 2001 roku (Missa brevis na Boże Narodzenie).
Twórczość
Na twórczość Dubrowińskiego składają się kompozycje o zróżnicowanym charakterze i obsadzie - odnaleźć można zarówno utwory solowe, kameralne, jak i orkiestrowe; instrumentalne i wokalno-instrumentalne oraz sceniczne. W kompozycjach tych zwraca uwagę synteza tradycyjnych i nowoczesnych środków warsztatowych; dużą rolę odgrywa harmonika oraz kolorystyka.
W twórczości Jerzego Dubrowińskiego szczególne miejsce zajmuje fortepian - instrument najbliższy i najbardziej znany kompozytorowi.
Dubrowiński podkreśla, że pisze z potrzeby serca, zaś komponowanie to dla niego "ukryta, wewnętrzna sprawa osobista. Możliwość wypowiedzenia tego co myśli, odczuwa i przeżywa - bez użycia pojęć: przy pomocy dźwięków".
Kompozycje (m.in.):
Koncerty solowe z orkiestrą:
- I Koncert fortepianowy (1967); prawykonanie: 21.04.1969, Gdańsk (Barbara Poćwiardowska — fortepian, Orkiestra Symfoniczna PWSM w Gdańsku pod dyr. Antoniego Poszowskiego). Koncert został nagrany dla Rozgłośni PR w Gdańsku
- II Koncert fortepianowy (1969); prawykonanie: 20.11.1981, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku (Włodzimierz Wiesztordt — fortepian, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Bałtyckiej pod dyr. Grzegorza Sutta)
Muzyka wokalno-instrumentalna:
- Poemat o Wicie Stwoszu na głos recytujący, sopran, bas solo, dwa chóry mieszane i wielką orkiestrę symfoniczną do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1975)
- Ptaki — kantata na sopran solo, chór mieszany i organy do słów Tytusa Czyżewskiego (1978); prawykonanie: 1985, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy.
Utwory chóralne a cappella:
- Książnica miejska im. Mikołaja Kopernika w Toruniu na 4-głosowy chór mieszany, do słów Zuzanny Rabskiej (1983); prawykonanie: 06.10.1984 Toruń (połączone lokalne chóry amatorskie oraz Orkiestra Reprezentacyjna Garnizonu Toruńskiego pod dyr. Jana Piotrowskiego). Utwór wyróżniony na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 750-lecia miasta Torunia.
Twórczość sceniczna:
- O krasnoludkach i Sierotce Marysi — balet w 3 aktach (1977); libretto: Anna Bachledowa; ze względu na dużą obsadę i związane z tym koszty produkcji nie został wystawiony
Twórczość sakralna:
- Requiem na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1961)
- Missa brevis na głos recytujący, sopran i alt solo, dwa chóry mieszane oraz małą orkiestrę (2001); prawykonanie: 16.12.2001, kościół św. Andrzeja Boboli w Bydgoszczy (Mariola Rybicka — sopran, Monika Dyngosz — alt, Wojciech Dyngosz — głos recytujący, Chór Kameralny AM w Bydgoszczy, Chór ATR w Bydgoszczy, Zespół Instrumentalny Wydziału Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej AM w Bydgoszczy pod dyrekcją Radosława Wilkiewicza). Tego samego dnia powtórzono wykonanie mszy w Sali Koncertowej AM w Bydgoszczy (Anna Gończar — sopran, Monika Witkowska — mezzosopran, Jonasz Dunajski — głos recytujący, chóry i zespół instrumentalny jak podczas prawykonania; całością dyrygowała Anna Garbacz)
Utwory solowe:
- Sonata na fortepian (1960)
- Sonata na skrzypce solo (1968); ded. Magdalenie Sucheckiej; prawykonanie: 1974, Gdańsk (Edward Zienkowski — skrzypce);
- Tryptyk: Preludium, Toccata i Fuga na organy (1968) ded. Leonowi Batorowi; prawykonanie: 1972, katedra w Oliwie (Iwona Dahlke — organy); nagranie radiowe
- Dwie Ballady na fortepian (1969)
Ilona Ejsmont, Twórczość Jerzego Dubrowińskiego w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 253-263.
Opracowała: Monika Biesaga