Banner2

OSOBY

Witkiewicz Maciej

Dane

Imię

Maciej

Nazwisko

Witkiewicz

Tytuł akademicki

prof.

Biografia

 Maciej Witkiewicz - wokalista, bas-baryton.

Bas-baryton, od pierwszego roku studiów w warszawskiej PWSM rozpoczął współpracę z placówkami muzycznymi w kraju (Teatr Wielki w Warszawie, filharmonie). Pod kierunkiem profesorów Marii Kunickiej-Opackiej, Edmunda Kossowskiego i Marii Halfterowej przygotowywał repertuar operowy, oratoryjny i pieśniarski. Uczestniczył w zagranicznych kursach wokalnych (Weimar, Sienna) oraz był na krótkim stypendium w Moskwie. W 1976 roku już jako solista Opery Krakowskiej uzyskał dyplom PWSM i został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Vercelli (złoty medal).

Jego obszerny repertuar obejmuje muzykę wszystkich epok. Ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów kompozytorów polskich. Ponadto kreował czołowe partie basowe m.in. w operach: W. A. Mozarta (Figaro - Wesele Figara, Alfonso, Guglielmo - Cossi fan tutte, Sarastro - Czarodziejski flet), G. Verdiego (Król Filip - Don Carlos), P. Czajkowskiego (Gremin - Eugeniusz Oniegin, Król Rene - Jolanta), M. Musorgskiego (Borys Godunow - postać tytułowa), M. Rimski-Korsakow (Car Dadon - Złoty kogucik), E. Bogusławski (Belzebub - Sonata Belzebuba) na scenach teatrów w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Dreźnie, Moskwie, Vercelli, Wenecji, Berlinie, Monachium, Essen, Wiesbaden, Ličge i innych.

Występował na wieku prestiżowych festiwalach krajowych (Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Bydgoszcz) i zagranicznych (Luzerna, Paryż, Haga, Moskwa, Wenecja, Mediolan, Berlin) pod batutami znakomitych dyrygentów (W. Rowicki, K. Kord, A. Witt, K. Penderecki, M. Nowakowski, J, Kasprzyk, A. Dorati, L. Bernstein i inni). Dokonał licznych nagrań radiowych (recitale pieśni z pianistami J. Marchwińskim i N. Nosowską i arii operowych z dyr. M. Nowakowskim), dla Telewizji Polskiej zarejestrował recitale wokalne i partie w polskich operach telewizyjnych (Anioł - Czerwone buciki E. Pałłasz, Alwa - Oskar z Alwy M. Ptaszyńskiej, Belzebub - Sonata Belzebuba - E. Bogusławskiego). Ukazały się też płyty z jego udziałem (m.in. Pieśni epoki Romantyzmu PN, Stabat Mater K. Szymanowskiego - wyk. w Luzernie, Stabat Mater A Dworzaka - wyk. w Pradze, Te Deum K. Pendereckiego - wyk. w Pradze).

Przez dziewiętnaście lat zajmuje się pedagogiką wokalną w Akademiach Muzycznych we Wrocławiu (1978-1985), Warszawie (od 1986 r.) i Bydgoszczy (od 1990 r.). Niektórzy jego studenci są laureatami konkursów wokalnych krajowych i zagranicznych. Inni jego dyplomanci w większości śpiewają jako soliści w teatrach operowych w kraju i za granicą.

Za działalność artystyczną uważa również swoją pracę nad inscenizacją spektakli muzycznych (operowych i estradowych). Łączy w nich malarskie (plastyczne) zdolności z wokalno-aktorskim przygotowaniem - pokazując autorskie przedstawienia z prawie pełnym zapleczem teatralnym (kostiumy, rekwizyty, scenografia, oświetlenie, ruch sceniczny, reżyseria, własne programy i afisze itp.).

Zobacz:

http://www.amuz.bydgoszcz.pl/nauczyciele-akademiccy.html?view=osoba&id=123

 

Wydarzenia

Instytucje

Atrybuty

Ilość powiązanych elementów: 2

Newsletter

Logo_am

Um_bydgoszcz

Fundacja_konsonans

Projekt współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz

Copyright © 2000-2013 Akademia Muzyczna w Bydgoszczy Muzyczne Archiwum Pomorza i Kujaw