Imię
Eugeniusz
Nazwisko
Głowski
Miejsce urodzenia
Toruń
Data urodzenia
1938-07-12
Miejsce śmierci
Gdańsk
Data śmierci
2018-05-05
Tytuł akademicki
prof.
Biografia
Kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog, pracownik Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w latach 1980-2005.
Urodził się 12 lipca 1938 roku w Toruniu. W jego rodzinie silne były tradycje muzyczne, choć żaden z jej członków (poza młodszą siostrą Eugeniusza, która ukończyła Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w klasie organów) nie zajmował się muzyką profesjonalnie. Po II wojnie światowej Głowscy przeprowadzili się do Gdańska, do kamienicy przy ulicy Klonowicza, w której kompozytor mieszka do dziś. Eugeniusz ukończył szkołę muzyczną I stopnia w Gdańsku w klasie fortepianu i wiolonczeli oraz II stopnia w klasie wiolonczeli. Równolegle uczęszczał do II Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Pniewskiego w Gdańsku. Następnie kształcił się na Wydziale Pedagogicznym (sekcja Teorii Muzyki) Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Gdańsku (harmonia, instrumentacja i kontrapunkt u Wandy Dubanowicz). W 1967 r. zakończył studia z teorii muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Sopocie (pod kierunkiem prof. Marka Podhajskiego), zaś cztery lata później - kompozycję (w klasie prof. Konrada Pałubickiego). W latach 1967-1980 pracował jako pedagog w Państwowym Liceum Muzycznym w Gdańsku. Od 1968 r. objął funkcję asystenta w PWSM w Gdańsku, a od 1977 adiunkta. W latach 1981-1987 pełnił funkcję dziekana Wydziału Kompozycji Instytutu Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 1980-2005 pracował też w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1997 r. w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyskał przewód kwalifikacyjny II stopnia. Zmarł 5 maja 2018 roku, w Gdańsku.
Eugeniusz Głowski - pedagog
Eugeniusz Głowski, prowadząc klasę kompozycji, wykształcił 16 absolwentów. Jego wychowankowie zdobyli kilkadziesiąt nagród i wyróżnień na krajowych i zagranicznych konkursach kompozytorskich.
Uczniowie Eugeniusza Głowskiego:
- Krzysztof Olczak (1986)
- Mariusz Dubaj (1986)
- Zbigniew Zuchowicz (1989)
- Honorata Łopaszyńska (1996)
- Taida Wiśniewska (1998)
- Marek Czerniewicz (2000)
- Małgorzata Gołąb-Buśko (2000)
- Anna Przydworska (2001)
- Anna Milewska (2002)
- Anna Weyna (2003)
- Gedymina Grubba (2006)
- Monika Cybulska
- Robert Koska
- Paulina Sadło (licencjat 2012)
- Rafał Kłoczko (licencjat 2012)
- Artur Krause (licencjat 2013)
Eugeniusz Głowski - teoretyk muzyki
- czynnie udziela się w sesjach naukowych uczelni
- jest współautorem zbioru materiałów z zakresu kształcenia słuchu, wydanych w Gdańsku w 2011 r. (Przestrzenie wyobraźni muzycznej)
- jest promotorem kilkunastu prac magisterskich na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Gdańsku, w tym pracy Jana Murantego, wyróżnionej na Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich w Akademii Muzycznej w Gdańsku
- za swoją działalność na rzecz szerzenia kultury i sztuki otrzymał szereg nagród i odznaczeń
Nagrody i odznaczenia za działalność naukową:
- Srebrny Krzyż Zasługi (1979)
- Złoty Krzyż Zasługi (1985)
- Nagroda Ministra Kultury i Sztuki (czterokrotnie: 1975, 1980, 1985, 1991)
- Medal 50-lecia Akademii Muzycznej w Gdańsku (1997)
- Medal Komisji Edukacji Narodowej (2001)
- Zasłużony Działacz Kultury (1983)
- Za Zasługi dla Gdańska (1981)
- Nagroda Artystyczna Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1987)
- Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (2011)
Eugeniusz Głowski - kompozytor
Głowski jest autorem ponad 80 kompozycji, które doczekały się wielu wykonań. Jego muzyka chóralna i kameralna była prezentowana na ponad 300 koncertach w kraju i za granicą (w 18 krajach europejskich, Chile, USA i Peru). Część jego utworów została wydana i zarejestrowana na płytach Polskiego Radia i Telewizji oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Źródłem inspiracji Głowskiego często pozostaje poezja, która staje się podstawą utworu wokalnego lub wokalno-instrumentalnego. Kompozytor chętnie sięga po teksty Józefa Ozgi-Michalskiego, Tadeusza Śliwiaka, Anny Kamieńskiej, Wisławy Szymborskiej, Jana Pocka, Tadeusza Różewicza, Josepha Conrada, Czesława Miłosza, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Karola Wojtyły. Ideą nadrzędną konstruowania utworów muzycznych jest dla Głowskiego "zachowanie proporcji między trzema podstawowymi elementami dzieła muzycznego: melodyką, harmoniką i metrorytmiką, a także przejrzystość formy i faktury".
Kompozycje:
Na instrumenty solowe:
- 3 miniatury na fortepian (1965)
- Sonatina na fortepian (1968)
- Capriccio na skrzypce (1990)
- Mała fantazja na flet (1992)
Utwory kameralne:
- Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1966)
- Kwartet smyczkowy (1968)
- Figliki I na altówkę i fortepian (1975)
- Figliki II na wiolonczelę i fortepian (1978)
- Flatus vocis na kwartet smyczkowy (1982)
- Luźne kartki na kwartet smyczkowy (1988)
- Poza kalendarzem na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1993)
- Władysław Warneńczyk in memoriam na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1994)
Utwory orkiestrowe:
- Żart (1969)
- Muzyka na orkiestrę II (1970)
- Confessioni (1977)
- Concertino na fortepian, wiolonczelę i smyczki (1982)
- Druga połowa (1988)
Utwory wokalno-instrumentalne:
- Pieśni liryczne na chór i smyczki do słów J. Ozgi-Michalskiego (1970)
- Homo Sum na mezzosopran i orkiestra do słów T. Śliwiaka (1971)
- Tua res agitur na mezzosopran i orkiestrę do słów A. Kamieńskiej (1972)
- Litania do narodów na glos recytujący, chór kameralny i zespół instrumentalny do słów A. Kamieńskiej (1973)
- O miłości ziemi ojczystej na baryton solo i zespół instrumentalny do słów W. Szymborskiej (1975)
- Wszystko na głos recytujący, celestę, fortepian i smyczki do słów J. Pocka (1976)
- Punkty przecięcia na głos recytujący i zespół instrumentalny do słów W. Szymborskiej (1977)
- Zostałeś wybrany na głos recytujący i zespół instrumentalny do słów J. S. Pasierba (1981)
- Modlitwy na sopran, baryton, kotły i smyczki do słów K. Wojtyły (1983)
- Gdzie jest serce twoje na sopran i fortepian do słów J. S. Pasierba (1990)
- Modlitwa na flet, chór mieszany i smyczki (bez słów, 1992)
Utwory chóralne:
- 4 psalmy na chór chłopięco męski a cappella do tekstów w tłum. R. Brandstaettera (1993)
- Myśli zasłyszane do słów J. Conrada (1995)
- Rok czterdziesty piąty do słów T. Różewicza (1976)
- Wierzba przydrożna do słów M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1998)
- Miłujcie sprawiedliwość do słów Cz. Miłosza (1982)
- Wąż do słów L. J. Kerna (1983)
- Ziemia ojczysta na chór żeński (1984)
- Kiedy biało-czerwona do słów J. S. Pasierba (1989)
- Naprzeciw wyszło nam morze do słów J. Conrada (1995)
- Pieśń głosi Józefowi cześć na chór mieszany a cappella, Śpiewnik kościelny (1997)
- Że nikt nie zna dnia... na chór mieszany, sł. Ernest Bryll (1999)
- Jezus Chrystus wczoraj i dziś na chór mieszany, Hbr 13, 8 (1999)
- Mario, Matko polskiej ziemi na chór mieszany, Śpiewnik kościelny (2003)
- O Serce Boże na chór mieszany, sł. Bogumiła Głowska (2003)
- Witaj Gwiazdo Morza na chór mieszany, sł. Bogumiła Głowska (2003)
- Gwiazdo Mórz na chór mieszany, Śpiewnik kościelny (2003)
- Laudate Dominum na chór mieszany, Ps 117 (2004)
- Jubilate Deo - inwokacja łacińska na chór mieszany, Ps 100 (2004)
- Leśna fantazja na żeński zespół wokalny tekst asemantyczny (2004)
Utwory sceniczne:
- Latający wiatrak — baśń operowa (1998)
Nagrody, wyróżnienia:
- stypendium Ministra Kultury i Sztuki
- stypendium Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (dwukrotnie: 1973, 1974)
- wyróżnienie na ogólnopolskim konkursie w Kamieniu Pomorskim za hejnał miasta (1969)
- wyróżnienie na ogólnopolskim konkursie dla studentów klas kompozycji, członków Koła Młodych ZKP z okazji 50-lecia PWSM w Poznaniu za Pieśni liryczne na chór mieszany i zespół instrumentalny (1970)
- II nagroda na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. F. Nowowiejskiego w Gnieźnie za Cztery psalmy na chór chłopięco-męski a cappella (1973)
- wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. J. Elsnera w Opolu za Figliki I - 10 miniatur na altówkę i fortepian (1975)
- II nagroda na ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na pieśń chóralną w Poznaniu za Rok czterdziesty piąty na chór męski a cappella (1976)
- I nagroda na konkursie kompozytorskim Rozgłośni polskiego Radia i Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku za Punkty przecięcia — 4 wiersze na głos recytujący i zespół instrumentalny (1977)
- III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Toruniu za Miłujcie sprawiedliwość na chór mieszany (1983)
- III nagroda na Konkursie Episkopatu Polski w Warszawie za Modlitwy na sopran, baryton, trąbki, kotły i smyczki (1984)
- nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. K. Lipińskiego we Wrocławiu za Capriccio na skrzypce solo (1990)
- II nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. T. Korian w Londynie za Wierzbę przydrożną na chór mieszany (1990)
Elżbieta Szczurko, Eugeniusz Głowski - wybrane utwory na chór a cappella w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 199-216.
Aleksandra Grucza-Rogalska, Eugeniusz Głowski - kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 217-225.
Opracowała: Monika Biesaga