Banner2

OSOBY

Głowski Eugeniusz

Dane

Imię

Eugeniusz

Nazwisko

Głowski

Miejsce urodzenia

Toruń

Data urodzenia

1938-07-12

Miejsce śmierci

Gdańsk

Data śmierci

2018-05-05

Tytuł akademicki

prof.

Biografia

Kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog, pracownik Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w latach 1980-2005.

Urodził się 12 lipca 1938 roku w Toruniu. W jego rodzinie silne były tradycje muzyczne, choć żaden z jej członków (poza młodszą siostrą Eugeniusza, która ukończyła Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w klasie organów) nie zajmował się muzyką profesjonalnie. Po II wojnie światowej Głowscy przeprowadzili się do Gdańska, do kamienicy przy ulicy Klonowicza, w której kompozytor mieszka do dziś. Eugeniusz ukończył szkołę muzyczną I stopnia w Gdańsku w klasie fortepianu i wiolonczeli oraz II stopnia w klasie wiolonczeli. Równolegle uczęszczał do II Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Pniewskiego w Gdańsku. Następnie kształcił się na Wydziale Pedagogicznym (sekcja Teorii Muzyki) Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Gdańsku (harmonia, instrumentacja i kontrapunkt u Wandy Dubanowicz). W 1967 r. zakończył studia z teorii muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Sopocie (pod kierunkiem prof. Marka Podhajskiego), zaś cztery lata później - kompozycję (w klasie prof. Konrada Pałubickiego). W latach 1967-1980 pracował jako pedagog w Państwowym Liceum Muzycznym w Gdańsku. Od 1968 r. objął funkcję asystenta w PWSM w Gdańsku, a od 1977 adiunkta. W latach 1981-1987 pełnił funkcję dziekana Wydziału Kompozycji Instytutu Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 1980-2005 pracował też w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1997 r. w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyskał przewód kwalifikacyjny II stopnia. Zmarł 5 maja 2018 roku, w Gdańsku.

Eugeniusz Głowski - pedagog

Eugeniusz Głowski, prowadząc klasę kompozycji, wykształcił 16 absolwentów. Jego wychowankowie zdobyli kilkadziesiąt nagród i wyróżnień na krajowych i zagranicznych konkursach kompozytorskich.

Uczniowie Eugeniusza Głowskiego:

  • Krzysztof Olczak (1986)
  • Mariusz Dubaj (1986)
  • Zbigniew Zuchowicz (1989)
  • Honorata Łopaszyńska (1996)
  • Taida Wiśniewska (1998)
  • Marek Czerniewicz (2000)
  • Małgorzata Gołąb-Buśko (2000)
  • Anna Przydworska (2001)
  • Anna Milewska (2002)
  • Anna Weyna (2003)
  • Gedymina Grubba (2006)
  • Monika Cybulska
  • Robert Koska
  • Paulina Sadło (licencjat 2012)
  • Rafał Kłoczko (licencjat 2012)
  • Artur Krause (licencjat 2013)

Eugeniusz Głowski - teoretyk muzyki

  • czynnie udziela się w sesjach naukowych uczelni
  • jest współautorem zbioru materiałów z zakresu kształcenia słuchu, wydanych w Gdańsku w 2011 r. (Przestrzenie wyobraźni muzycznej)
  • jest promotorem kilkunastu prac magisterskich na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Gdańsku, w tym pracy Jana Murantego, wyróżnionej na Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich w Akademii Muzycznej w Gdańsku
  • za swoją działalność na rzecz szerzenia kultury i sztuki otrzymał szereg nagród i odznaczeń

Nagrody i odznaczenia za działalność naukową:

  • Srebrny Krzyż Zasługi (1979)
  • Złoty Krzyż Zasługi (1985)
  • Nagroda Ministra Kultury i Sztuki (czterokrotnie: 1975, 1980, 1985, 1991)
  • Medal 50-lecia Akademii Muzycznej w Gdańsku (1997)
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej (2001)
  • Zasłużony Działacz Kultury (1983)
  • Za Zasługi dla Gdańska (1981)
  • Nagroda Artystyczna Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1987)
  • Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (2011)

Eugeniusz Głowski - kompozytor

Głowski jest autorem ponad 80 kompozycji, które doczekały się wielu wykonań. Jego muzyka chóralna i kameralna była prezentowana na ponad 300 koncertach w kraju i za granicą (w 18 krajach europejskich, Chile, USA i Peru). Część jego utworów została wydana i zarejestrowana na płytach Polskiego Radia i Telewizji oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Źródłem inspiracji Głowskiego często pozostaje poezja, która staje się podstawą utworu wokalnego lub wokalno-instrumentalnego. Kompozytor chętnie sięga po teksty Józefa Ozgi-Michalskiego, Tadeusza Śliwiaka, Anny Kamieńskiej, Wisławy Szymborskiej, Jana Pocka, Tadeusza Różewicza, Josepha Conrada, Czesława Miłosza, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Karola Wojtyły. Ideą nadrzędną konstruowania utworów muzycznych jest dla Głowskiego "zachowanie proporcji między trzema podstawowymi elementami dzieła muzycznego: melodyką, harmoniką i metrorytmiką, a także przejrzystość formy i faktury".

Kompozycje:

Na instrumenty solowe:

  • 3 miniatury na fortepian (1965) 
  • Sonatina na fortepian (1968)
  • Capriccio na skrzypce (1990)
  • Mała fantazja na flet (1992)

Utwory kameralne:

  • Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1966)
  • Kwartet smyczkowy (1968)
  • Figliki I na altówkę i fortepian (1975)
  • Figliki II na wiolonczelę i fortepian (1978)
  • Flatus vocis na kwartet smyczkowy (1982)
  • Luźne kartki na kwartet smyczkowy (1988)
  • Poza kalendarzem na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1993)
  • Władysław Warneńczyk in memoriam na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1994)

Utwory orkiestrowe:

  • Żart (1969)
  • Muzyka na orkiestrę II (1970)
  • Confessioni (1977)
  • Concertino na fortepian, wiolonczelę i smyczki (1982)
  • Druga połowa (1988)

Utwory wokalno-instrumentalne:

  • Pieśni liryczne na chór i smyczki do słów J. Ozgi-Michalskiego (1970)
  • Homo Sum na mezzosopran i orkiestra do słów T. Śliwiaka (1971)
  • Tua res agitur na mezzosopran i orkiestrę do słów A. Kamieńskiej (1972)
  • Litania do narodów na glos recytujący, chór kameralny i zespół instrumentalny do słów A. Kamieńskiej (1973)
  • O miłości ziemi ojczystej na baryton solo i zespół instrumentalny do słów W. Szymborskiej (1975)
  • Wszystko na głos recytujący, celestę, fortepian i smyczki do słów J. Pocka (1976)
  • Punkty przecięcia na głos recytujący i zespół instrumentalny do słów W. Szymborskiej (1977)
  • Zostałeś wybrany na głos recytujący i zespół instrumentalny do słów J. S. Pasierba (1981)
  • Modlitwy na sopran, baryton, kotły i smyczki do słów K. Wojtyły (1983)
  • Gdzie jest serce twoje na sopran i fortepian do słów J. S. Pasierba (1990)
  • Modlitwa na flet, chór mieszany i smyczki (bez słów, 1992)

Utwory chóralne:

  • 4 psalmy na chór chłopięco męski a cappella do tekstów w tłum. R. Brandstaettera (1993)
  • Myśli zasłyszane do słów J. Conrada (1995)
  • Rok czterdziesty piąty do słów T. Różewicza (1976)
  • Wierzba przydrożna do słów M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1998)
  • Miłujcie sprawiedliwość do słów Cz. Miłosza (1982)
  • Wąż do słów L. J. Kerna (1983)
  • Ziemia ojczysta na chór żeński (1984)
  • Kiedy biało-czerwona do słów J. S. Pasierba (1989)
  • Naprzeciw wyszło nam morze do słów J. Conrada (1995)
  • Pieśń głosi Józefowi cześć na chór mieszany a cappella, Śpiewnik kościelny (1997)
  • Że nikt nie zna dnia... na chór mieszany, sł. Ernest Bryll (1999)
  • Jezus Chrystus wczoraj i dziś na chór mieszany, Hbr 13, 8 (1999)
  • Mario, Matko polskiej ziemi na chór mieszany, Śpiewnik kościelny (2003)
  • O Serce Boże na chór mieszany, sł. Bogumiła Głowska (2003)
  • Witaj Gwiazdo Morza na chór mieszany, sł. Bogumiła Głowska (2003)
  • Gwiazdo Mórz na chór mieszany, Śpiewnik kościelny (2003)
  • Laudate Dominum na chór mieszany, Ps 117 (2004)
  • Jubilate Deo - inwokacja łacińska na chór mieszany, Ps 100 (2004)
  • Leśna fantazja na żeński zespół wokalny tekst asemantyczny (2004)

Utwory sceniczne:

  • Latający wiatrak — baśń operowa (1998)

Nagrody, wyróżnienia:

  • stypendium Ministra Kultury i Sztuki
  • stypendium Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (dwukrotnie: 1973, 1974)
  • wyróżnienie na ogólnopolskim konkursie w Kamieniu Pomorskim za hejnał miasta (1969)
  • wyróżnienie na ogólnopolskim konkursie dla studentów klas kompozycji, członków Koła Młodych ZKP z okazji 50-lecia PWSM w Poznaniu za Pieśni liryczne na chór mieszany i zespół instrumentalny (1970)
  • II nagroda na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. F. Nowowiejskiego w Gnieźnie za Cztery psalmy na chór chłopięco-męski a cappella (1973)
  • wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. J. Elsnera w Opolu za Figliki I - 10 miniatur na altówkę i fortepian (1975)
  • II nagroda na ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na pieśń chóralną w Poznaniu za Rok czterdziesty piąty na chór męski a cappella (1976)
  • I nagroda na konkursie kompozytorskim Rozgłośni polskiego Radia i Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku za Punkty przecięcia — 4 wiersze na głos recytujący i zespół instrumentalny (1977)
  • III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Toruniu za Miłujcie sprawiedliwość na chór mieszany (1983)
  • III nagroda na Konkursie Episkopatu Polski w Warszawie za Modlitwy na sopran, baryton, trąbki, kotły i smyczki (1984)
  • nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. K. Lipińskiego we Wrocławiu za Capriccio na skrzypce solo (1990)
  • II nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. T. Korian w Londynie za Wierzbę przydrożną na chór mieszany (1990)

Elżbieta Szczurko, Eugeniusz Głowski - wybrane utwory na chór a cappella w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 199-216.

Aleksandra Grucza-Rogalska, Eugeniusz Głowski - kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 217-225.

Opracowała: Monika Biesaga

Publikacje

Instytucje

Atrybuty

Newsletter

Logo_am

Um_bydgoszcz

Fundacja_konsonans

Projekt współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz

Copyright © 2000-2013 Akademia Muzyczna w Bydgoszczy Muzyczne Archiwum Pomorza i Kujaw