Imię
Marcin
Nazwisko
Kopczyński
Miejsce urodzenia
Inowrocław
Data urodzenia
1973-03-28
Tytuł akademicki
dr
Biografia
Marcin Kopczyński urodził się 28.03.1973 roku w Inowrocławiu. Tam ukończył szkołę średnią w klasie fortepianu i waltorni. W 1993 roku rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie kompozycji prof. Franciszka Woźniaka, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w zakresie kompozycji (1998). W tym samym roku ukończył również studia w specjalności teoria muzyki. Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1996, 1997). Jest laureatem III nagrody na I Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę w Bydgoszczy (1996). Jako pianista bierze udział w wykonaniach swoich utworów.
Ważniejsze kompozycje:
• Sonata fortepianowa (1995)
• I sonata skrzypcowa (1997)
• Kwartet smyczkowy (1996)
• Concha i Passacaglia na orkiestrę (1997)
• Koncert na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1997)
• Soli e Tutti na orkiestrę smyczkową (1998)
• II sonata skrzypcowa (1999, wersja ostateczna: 2006)
Twórczość wokalna
Kompozycje na głos stanowią istotny nurt w twórczości Marcina Kopczyńskiego. Kompozytor swoje pierwsze pieśni stworzył już jako uczeń szkoły muzycznej, a za swoje opus 1 uznał utwór wokalny - Lacrimosa na sopran i fortepian z 1990 roku. Od tamtej pory skomponował 30 utworów na głos i fortepian (lub organy).
W swoich kompozycjach wokalnych Marcin Kopczyński chętnie korzysta z tekstów wybitnych polskich pisarzy, jak Norwid, Jastrun, Gałczyński; najczęściej jednak sięga po wiersze najbliższego mu poety - Leopolda Staffa.
Znaczna część utworów wokalnych związana jest z tematyką religijną (często maryjną), będącą dla kompozytora rodzajem katharsis. Jednym z takich dzieł jest Tota pulchra est z 2004 roku do tekstu antyfony maryjnej, której słowa są uwielbieniem piękna i doskonałości duszy Matki Boskiej. Utwór ten (w wersji chóralnej) wykonany został na II Koncercie Kompozytorskim w toruńskim Dworze Artusa, upamiętniającym wizytę Jana Pawła II w Toruniu i Bydgoszczy.
Wiele utworów wokalnych Marcina Kopczyńskiego znalazło się na autorskich płytach, opublikowanych głównie przez wytwórnię Acte Prélable: Strumień myśli (2008), Jeden człowiek, wiele cieni (2011), Prośba o skrzydła (2011).
Kompozycje te należą do chętnie wykonywanych, szczególnie przez adeptów szkół i akademii muzycznych, m.in. w Łodzi, Krakowie i Bydgoszczy.
Kompozycje wokalne:
• Lacrimosa na sopran i fortepian op. 1 nr 1 (1990)
• Agnus Dei na sopran i fortepian op. 8a (1996, 2004)
• Zwiastowanie na sopran i fortepian op. 27a (2003) — sł. L. Staff
• Noc letnia na sopran i fortepian op. 29 nr 1 (2003) — sł. M. Jastrun
• Italiam! Italiam! na sopran i fortepian op. 29 nr 2 (2003) — sł. C.K. Norwid
• Dłonie pełne szeptu na sopran i fortepian op. 7a (1996/2003) — sł. S. Owczarska
• Uwielbiam, Panie, Twe przebite ręce op. 30 (2004) — sł. L. Staff — pieśń pasyjna na sopran i fortepian lub organy (także wersja z chórem)
• Sanctus na sopran i fortepian op. 34a (2004)
• Tota pulchra es Maria na sopran i fortepian op. 35a (2004)
• Dolorosa op. 38a (2005) na sopran (mezzosopran) i fortepian (lub organy)
• 2 pieśni do sł. S. Owczarskiej: Na polanie soczystej, W zamroczeniu dnia na sopran i fortepian op. 39 (2006)
• Felices sensus op. 40 (2006) — miniatura na sopran (mezzosopran) i chór (lub fortepian)
• 3 Sonety Leopolda Staffa: Wymowa, Ars consolatrix, Chiromancja, op. 43 (2007) na baryton i fortepian
• Recordare, Virgo Mater Dei op. 44 (2007) na sopran i fortepian (lub organy)
• Regina mundi op. 48 (2008) na sopran i fortepian (lub organy)
• Tota formosa et suavis es op. 50 (2009) na sopran (mezzosopran) i fortepian (lub organy)
• Audi filia op. 53 (2010) na sopran (mezzosopran) i fortepian (lub organy)
• Z okowów najmroczniejszej nocy op. 55 (2011) na mezzosopran i fortepian
• 2 pieśni do sł. L. Staffa: Prośba o skrzydła, Kłamstwo op. 56 (2011) na mezzosopran i fortepian
• Moc marzeń do sł. L. Staffa op. 57 (2011) na mezzosopran i fortepian
• Czas jak sen (sł. L. Staff) op. 58 i 58a (2012) — wersja na mezzo-sopran i orkiestrę (lub fortepian)
• Więc można kochać op. 59 (2012) — sł. L. Staff — na sopran i fortepian
• Gaude Maria Virgo op. 60 (2013) — kantata na sopran, mezzosopran, tenor i organy (lub fortepian)
• Wróżba op. 62 (2013) — sł. L. Staff — na sopran (lub mezzosopran) i fortepian
• Fatamorgana op. 20a (2000, 2013) — sł. K.I. Gałczyński — na sopran i fortepian
• Lied vom Meer op. 63 (2013) — sł. R.M. Rilke — na sopran i fortepian
• Omnipotens sempiterne Deus op. 66 (2014) — na sopran i fortepian
Maryla Renat, Sonaty skrzypcowe Marcina Kopczyńskiego - strukturalizm i jedność substancji w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 285-296.
Małgorzata Ratajczak, Wybrane utwory wokalne Marcina Kopczyńskiego w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 297-317.
Aleksandra Grucza-Rogalska, Wybrane utwory inspirowane osobą i nauczaniem Jana Pawła II w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 135-147.
Uzupełniła: Monika Biesaga