Imię
Marek
Nazwisko
Jasiński
Miejsce urodzenia
Stargard Szczeciński
Data urodzenia
1949-09-10
Miejsce śmierci
Cluj-Napoca (Rumunia)
Data śmierci
2010-02-15
Tytuł akademicki
prof.
Biografia
Marek Jasiński urodził się w 10.09 1949 roku w Stargardzie Szczecińskim. Studia muzyczne odbył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu w zakresie wychowania muzycznego (1974) i kompozycji pod kierunkiem prof. Andrzeja Koszewskiego (1979). Po ich ukończeniu nawiązał współpracę z Chórem Akademickim Politechniki Szczecińskiej pod dyrekcją Jana Szyrockiego. W latach 1983 i 1989 uczestniczył w międzynarodowych kursach kompozytorskich organizowanych przez radę muzyczną UNESCO w Borowcu (Bułgaria). Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na stanowisku profesora.
Marek Jasiński jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Otrzymał m.in. I i II nagrodę w Konkursie Episkopatu Polski (1984), II i III nagrodę w Konkursie im. St. Wiechowicza (1981), III nagrodę na Konkursie Śląskiej Trybuny Kompozytorów (1988), wyróżnienie w Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1980), II nagrodę w Konkursie Chóralnym w Tours (Francja, 1987), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie w Rumii (1996).
Zmarł nagle 15 lutego 2010 w Cluj-Napoca (Rumunia). Pogrzeb odbył się 27 lutego w Stargardzie Szczecińskim.
Ważniejsze Kompozycje:
De profundus na orkiestrę symfoniczną (1982),
Nike na chór i orkiestrę symfoniczną (1980),
opera Książę ostatni (1993),
Requiem na chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1989),
Kantata o Rzeczpospolitej na głosy solowe, chór i orkiestrę symfoniczną (1998),
Da Pacem Domine na alt, baryton i orkiestrę symfoniczną (1996),
Muzyka jesienna na smyczki (1988),
Psalm 150 na chór i orkiestrę (1997),
Dona nobis pacem na chór i orkiestrę (1999),
Psalm 100 na chór mieszany (1994),
Cantus festivus na chór mieszany (1996).
Kompozycje Marka Jasińskiego wykonywane były na najważniejszych festiwalach w Polsce. Utwory chóralne i kameralne prezentowane były w większości krajów europejskich, w USA, Kanadzie, Australii, w krajach Ameryki Południowej, w Izraelu, RPA, Chinach, Korei. Elegia na smyczki skomponowana została w 1997 roku. Prawykonanie miało miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej im. W. Lutosławskiego w Szczecinie w tym samym roku.
Sacrum w twórczości kompozytora
Marek Jasiński znany jest powszechnie przede wszystkim jako twórca muzyki sakralnej, wypływającej z jego głębokiej wiary i fascynacji metafizyką. Fundamentem jego kompozycji jest słowo, często w języku łacińskim, ewokujące u twórcy nastrój związany z majestatycznością, modlitewnością, kontemplacją itd. Sfera sacrum pozostaje dla kompozytora naturalnym źródłem natchnienia.
Cechy muzyki Jasińskiego, sprzyjające obecności pierwiastka sacrum:
- wykorzystanie skal kościelnych wykorzystanie skal kościelnych
- stosowanie dawnych technik kompozytorskich (organum, burdony, cantus firmus, paralelizmy ścisłe i swobodne)
- chorałowy charakter melodii
- skrajne zakresy dynamiki
- kontrasty wyrazowe
- repetytywność myśli
- harmonika neotonalna
- istotna rola tekstu słownego
Łukasz Urbaniak, Sacrum w twórczości Marka Jasińskiego w kontekście osobowości twórczej kompozytora, w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 149-153.
Anna Szarapka, Msza w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 109-133.
Łukasz Urbaniak, Kategoria sacrum w "Da Pacem Domine" Marka Jasińskiego , praca magisterska, Bydgoszcz 2008.
Uzupełniła: Monika Biesaga