Imię
Piotr
Nazwisko
Salaber
Miejsce urodzenia
Wrocław
Tytuł akademicki
ad. dr hab.
Biografia
Piotr Salaber – polski kompozytor, pianista i dyrygent
Dyplom w klasie fortepianu prof. Barbary Muchenberg uzyskał w PSM II stopnia w Toruniu (1987). Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy - dyrygentura chóralna (1990) pod kier. prof. Henryka Gostomskiego oraz teoria muzyki (1999). Doktorat w zakresie sztuk muzycznych, w dyscyplinie dyrygentura uzyskał w roku 2005, a stopień naukowy doktora habilitowanego 16 kwietnia 2012 roku.
Warsztat kompozytorski doskonalił między innymi pod kierunkiem Karlheinza Stockhausena podczas kursów mistrzowskich w Kuerten koło Kolonii (1998-2002), oraz Elżbiety Sikory i Alaina Savouret (Międzynarodowy Kurs dla Kompozytorów, Gdańsk 2000). Autor muzyki do ponad siedemdziesięciu spektakli teatralnych, kilkuset piosenek, programów radiowych i telewizyjnych, dwóch filmów fabularnych i seriali TV. Autor reportaży m.in. z Indonezji, Singapuru, Madagaskaru, Kenii, Tanzanii, Seszeli, Egiptu, Komorów, Mauritiusa, USA i Meksyku.
Od 1994 do 2001 związany był z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, gdzie sprawował funkcję kierownika muzycznego (był podobno najmłodszym szefem muzycznym w Polsce). W latach 1996-97 prowadził program autorski w Polskim Radiu w Bydgoszczy. Od 1997 jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Koncertował w Rosji, Czechach, Niemczech, Szwecji, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Współpracuje z TVP1, TV Polonia, TV Polsat, Programem 3 PR oraz wieloma teatrami dramatycznymi w Polsce (Ateneum, Warszawa), a także Rosji (Bolshoi Drama Theater, Sankt Petersburg), Francji (Theatre le Vent se Leve, Paryż), Kanadzie (The Popular Theatre, Vancouver) i na Węgrzech (Csokonai Theater, Debrecen). Dyryguje wszystkimi nagraniami swojej muzyki teatralnej i filmowej. Z powodzeniem łączy działalność artystyczną z naukową i dydaktyczną prowadząc zajęcia w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Zobacz:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Piotr_Salaber
http://www.salaber.com.pl/biografia.php
Twórczość teatralna
W twórczości Piotra Salabera wyróżnić można kilka nurtów, do których należą: muzyka dla dzieci, muzyka filmowa, muzyka związana z radiem i telewizją, muzyka teatralna.
Najwcześniejszy okres twórczości teatralnej Piotra Salabera związany jest z Bydgoszczą (lata 1994-2001). Kompozytor, jeszcze jako student, pisał muzykę do widowisk poetyckich oraz (we współpracy ze Zbigniewem Bagińskim) do spektaklu Boogie-woogie w reżyserii Z. Wróbla (Scena Kameralna Opery Nova w Bydgoszczy, 1991). Pierwszą samodzielną pracą teatralną Salabera była muzyka do spektaklu Pożądanie schwytane za ogon z 1995 r. w reżyserii W. Górskiego. Choć przedstawienie przez niektórych krytyków uznane zostało za porażkę, podkreślali oni walory muzyki.
Punktami przełomowymi w działalności kompozytorskiej Salabera był trzykrotny udział w kursach mistrzowskich Karlheinza Stockhausena w latach 1998-2002. Echa zdobytych doświadczeń zauważalne są w spektaklu Lot nad kukułczym gniazdem w reżyserii W. Adamczyka (1998, Teatr Polski w Bydgoszczy), w którym pod wpływem Stockhausena Salaber zdecydował się wykorzystać sześć niezależnych głośników.
Kolejne okresy twórczości Salabera Łucja Demby określa jako (współ)autorski (współpraca z wybitnymi reżyserami, jak Julia Wernuo, Jan Bratkowski, Andrzej Bubień, Krystyna Jakóbczyk) oraz zagraniczny (Petersburg, Vancouver, Debreczyn, Budapeszt).
Dla twórczości teatralnej Piotra Salabera charakterystyczne jest ciągłe poszukiwanie nowych form i środków wyrazu oraz problem przestrzenności dźwięku (wpływ K. Stockhausena). Kompozytor dużą uwagę zwraca też na uwzględnienie zasad percepcji w budowaniu i kształtowaniu napięć dramaturgicznych.
Do kręgu znanych wykonawców współpracujących z Salaberem wpisują się m.in. Markus Stockhausen (trąbka) oraz Katarzyna Duda (skrzypce).
Salaber jest twórcą muzyki do spektakli takich jak (m.in.):
- Boogie-woogie reż. Z. Wróbel (we współpracy ze Z. Bagińskim, 1991)
- Pożądanie schwytane za ogon reż. W. Górski (1995)
- Lot nad kukułczym gniazdem reż. A. Adamczyk (1998)
- Kariera Artura Ui reż. A. Adamczyk (2001)
- Niespodziewany koniec lata reż. W. Śmigasiewicz (2002)
- Zbrodnia i kara reż. A. Bubień (2005)
- Bracia K. reż. A. Bubień (2006; wyróżniony przez miesięcznik "Teatr" w kategorii "najlepsza muzyka teatralna)
- Pułapka reż. J. Wernio (2006)
- Kuracja reż. A. Bubień (2008)
- Obłom-off reż. A. Bubień (2009)
- Judaszek reż. A. Bubień (2010)
- Udając ofiarę reż. A. Bubień (2011)
- Pieszo reż. A. Bubień (2011)
- Miarka za miarkę reż. A. Bubień (2012)
Inne kompozycje:
- Missa Mundana na chór, orkiestrę, solistów i elektronikę (dedykowana Janowi Pawłowi II)
Łucja Demby, W przestworzach muzyki, czyli o przekraczaniu granic. Twórczość teatralna Piotra Salabera w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 375-391.
Anna Szarapka, Msza w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw w: Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014, ss. 109-133.
Uzupełniła: Monika Biesaga