Imię
Czesława
Nazwisko
Parysek
Miejsce urodzenia
Borek Stary / Warszawa
Biografia
Parysek Czesława - śpiewaczka (sopran)
Sopran, solistka opery w Bydgoszczy. Urodziła się w Rzeszowie. Szkołę podstawową i Liceum Instruktorsko-Teatralne ukończyła w 1960 r. w Katowicach i Gliwicach. Przez dwa lata pracowała jako nauczyciel szkoły podstawowej w Świebodzicach. W 1962 r. przyjechała do Bydgoszczy na przesłuchania i została przyjęta do chóru bydgoskiego Teatru Muzycznego Opery i Operetki. Jednocześnie podjęła naukę śpiewu w Średniej Szkole Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. M. Gruszczyńskiej i prof. F. Krysiewiczowej (1962-1966). Dalej kształciła się muzycznie, kontynuując naukę śpiewu u prof. Skibińskiej w Szkole Muzycznej w Koszalinie. Jednocześnie pobierała prywatne lekcje śpiewu u prof. Iglikowskiej w Gdańsku. W Koszalinie podjęła pracę jako instruktor w Wojewódzkim Domu Kultury, zgodnie ze swoimi pierwszymi kwalifikacjami zawodowymi (1966-1968). W trakcie nauki w Szkole Muzycznej II stopnia wzięła udział, w latach 60.,w jednym z Festiwali Muzyki Moniuszkowskiej we Wrocławiu. W czasie koncertów i przesłuchań festiwalowych zainteresowała się osobą adeptki śpiewu prof. Irena Winiarska, która zachęciła ją do podjęcia nauki śpiewu w Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Cz. Parysek została studentką poznańskiej uczelni muzycznej (1968). Dyplom uzyskała w 1973 r. Do Bydgoszczy ponownie przyjechała w 1973 r. i została przyjęta na etat solistki bydgoskiej opery. Pierwszą partią na scenie była rola Mi w operetce „Kraina uśmiechu” F. Lehara. Kolejną rola Paminy w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta. Widzowie licznych premier i spektakli bydgoskiej opery znali i oklaskiwali Cz. Parysek m.in. jako Adelę w operetce „Zemsta nietoperza” i Arsenę w „Baronie cygańskim” J. Straussa, Dianę w „Orfeuszu w piekle” J. Offenbacha, Julii w „Hrabia Luxemburg” F. Lehara. Obok operetek które bardzo lubiła: „Noc w Wenecji” J. Straussa, „Wesoła wdówka” F. Lehara, z powodzeniem występowała w musicalach. Była Pamelą w „Skrzydlatym kochanku” S. Renza, występowała w „Najpiękniejszej” M. Lidy i „My chcemy tańczyć” A. Pietrowa. Lubiła również role w operach. Była Frasquitą w „Carmen” G. Bizeta, Inez w „Trubadurze” G. Verdiego, Cherubinem w „Weselu Figara” W.A. Mozarta, Cyrkówką w „Sprzedanej narzeczonej” B. Smetany. Tworzyła ciepłą postać pokojówki Violetty Valery – Anniny w „Traviacie” G. Verdiego i Broni w „Hrabinie” S. Moniuszki. Kiedy przeszła w 1991 r. na artystyczną emeryturę, zdecydowała się wykonywać małe, charakterystyczne, ale niezwykle ważne dla dramaturgii i dowcipu scenicznego w operetkach, role. Obok pracy scenicznej w charakterze solistki-śpiewaczki Cz. Parysek zajmowała się pedagogiką. Przez dwa lata pracowała w Średniej Szkole Muzycznej we Włocławku.
W latach 1980-1995 była nauczycielem akademickim i prowadziła zajęcia indywidualne z emisji głosu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, przekazując swoim studentom własne doświadczenia w pracy w chórze operowym jak i na stanowisku solistki-śpiewaczki.
wg Alicja Weber, Parysek Czesława, [hasło w:] Bydgoski Leksykon Operowy, pod red. Z. Prussa, Bydgoszcz 2002.